Leesproblemen en schrijfproblemen, helpen door te doen!
Een te lang leestempo, een handschrift dat bijna niet te lezen is, een weerstand tegen lezen, moeite met concentreren. Herken je die punten bij jouw kind? Dan kan het best eens zo zijn dat jouw kind moeite heeft met de visuele vaardigheden die hij nodig heeft bij het lezen.
Je kind ontwikkelt zich de eerste jaren van zijn leven razendsnel. Kun je je voorstellen dat hij de eerste jaren van zijn leven de meeste neurologische en motorische ontwikkelingen doormaakt van zijn hele leven? Hij legt de basisvaardigheden voor leren lezen en leren schrijven al in de eerste 4 jaar van zijn leven.
Dan, groep 3, daar zit je kind. Misschien was je kind wel enthousiast om naar groep 3 te gaan. Eindelijk leren lezen en schrijven. Maar hoe langer het jaar vordert, hoe moeilijker het hem afgaat. Lezen duurt lang, lezen wordt een strijd. Schrijven gaat ook niet van harte. Hoe kan dit toch?
Als jouw kind wil leren lezen in groep 3, dan heeft hij een heleboel basisvaardigheden al moeten automatiseren. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende vaardigheden:
- Hij moet zijn ogen moeiteloos heen en weer kunnen bewegen
- Hij moet met zijn ogen kunnen springen van de ene naar de andere regel
- Hij moet snel kunnen scherpstellen met zijn ogen. Zowel in zijn schrift als naar het bord en weer terug.
- Hij moet klanken en letters hebben geautomatiseerd en deze snel kunnen samenvoegen tot een woord. Oftewel, heb je al die letters wel goed in je hoofd?
- Hij moet met zijn ogen goed kunnen fuseren: beelden van beide ogen samenvoegen tot 1 beeld.
Dan hebben we ook nog een aantal basisvaardigheden nodig voor het schrijven
- Je kind heeft een goede oog-hand coördinatie nodig. Immers, alles wat je schrijft moet je aansturen met je ogen.
- Hij heeft een goede fijne motoriek nodig, want al die letters moet je wel goed kunnen schrijven om een woord te maken.
- Je kind heeft een goede controle nodig over zijn romp en hoofd, de zogenaamde hoofdrechtingsreflexen moeten in orde zijn
- Het lichaam van je kind moet goed gelateraliseerd zijn, dat wil zeggen dat jouw hersens goed kunnen samenwerken en informatie van de ene naar de andere hersenhelft en weer terug moeten sturen. Dit is handig, omdat je bij het lezen en schrijven in je linkerhersenhelft de vormen en klanken herkent van het woord wat je schrijft en leest en in je rechterhersenhelft er een beeld bij kunt gaan vormen.
Heeft jouw kind hier moeite mee, dan kun je merken dat hij:
- Een laag leestempo of schrijftempo heeft
- Vaak in zijn ogen wrijft of snel rode en vermoeide ogen heeft
- Een onleesbaar handschrift heeft dat soms ook nog eens helemaal scheef uitkomt op de bladzijde.
- Frustratie ontwikkelt richting het lezen en schrijven
- Onzeker wordt, omdat hij zo hard zijn best doet maar het er niet uit komt.
- Snel afgeleid is.
In de praktijk help ik kinderen die moeite ondervinden met deze basisvaardigheden. Meestal bestaat de behandeling uit een combinatie van reflexintegratie, motorische oefeningen en visuele screening: het oefenen van de visuele basisvaardigheden. Zodat lezen en schrijven makkelijker gaat en zodat jouw kind stappen kan gaan maken in zijn ontwikkeling. Niet zelden gebeurt het dat als we aan deze vaardigheden gaan werken het lezen en schrijven met sprongen vooruit gaat. Afgelopen jaar heb ik veel kinderen kunnen helpen op dit gebied!
Mag ik jouw kind ook verder helpen? Vraag dan een telefonische kennismaking of een intake bij mij aan en ik kijk mee waarbij jouw kind hulp nodig heeft! Klik hier om direct contact met me op te nemen!